Questions of immunodiagnostics in the teaching of phthisiology for students of the pediatric faculty

ALLERGOLOGY AND IMMUNOLOGY IN PEDIATRICS | ORIGINAL ARTICLE

Volume 67 • Issue 4 • December 2021, pp. 20-28

Received: 08.09.2021 | Accepted for publication: 10.10.2021 | ​Publication date: 25.12.2021

ORCID logo E. P. Eremenko , ORCID logo A. V. Kalinkin , ORCID logo B. E. Borodulin , ORCID logo E. A. Amosova , ORCID logo E. S. Vdoushkina , ORCID logo T. E. Akhmerova

FSBEI of HE «Samara SMU» of the Ministry of Health of the Russia Federation, 89 Chapaevskaya str., 443099, Samara, Russia

Full text PDF (rus)
Abstract

The quality of training of medical specialists is laid down during training at a medical university, where basic knowledge and the ability to manipulate them are laid, and, on the basis of the acquired competencies, to form practical skills.  The issues of tuberculosis infection occupy a significant part in the work of a pediatrician. First of all, these are the issues of screening the child population for tuberculosis, early detection and specific prevention of tuberculosis. For the effective preparation of students of the pediatric faculty, it is necessary to lay theoretical knowledge in the program, to form practical skills and abilities. Since the detection of tuberculosis patients is carried out in medical institutions of the general pediatric network, it is necessary to master professional competencies. The preparation of students within the framework of the basic specialty “phthisiology” has its own nuances due to the specifics of medical education, the diversity of tuberculosis infection, the peculiarities of the organization and provision of anti-tuberculosis care to the child population. Training in the specialty “phthisiology” requires a large amount of special knowledge, skills, improvement of the interdisciplinary approach, in accordance with the requirements of the federal state educational standard. The article provides an analysis of the ongoing training system for students of the pediatric institute in the online system, presents the experience of the department in teaching students during the period of distance education during the spread of a new coronavirus infection. The assessment of the results of practical training among 6th year students of the pediatric faculty (n = 123). It was revealed that it is not always possible to predict in advance the degree of understanding of the educational material, and even the depth of understanding the questions in the test problems. The use of scientific evidence-based statistical methods for evaluating test items helps in optimizing and objectifying knowledge control and understanding the educational material.

References

1. Бородулина ЕА, Калинкин АВ, Бородулин БЕ, Вдоушкина ЕС. Дистанционное образование по фтизиатрии для студентов в период распространения COVID-19. Медицинский альянс. 2021; 9 (2):89–94. [Borodulina E.A., Kalinkin A.V., Borodulin B.E., Vdoushkina E.S. Distancionnoe obrazovanie po ftiziatrii dlya studentov v period rasprostraneniya COVID-19. Medicinskij al’yans. 2021; 9 (2): 89–94.(In Russ.)]

2. Кульман Э. «Ответственные профессионалы» и «разборчивые клиенты»: изменения во взаимодействии медицинских профессионалов, государства и общества. Социальная динамика и трансформация профессиональных групп в современном обществе / Под ред. В.А. Мансурова. М.: Изд-во Института социологии РАН, 2007; С. 81-106. [Kul’man Je. «Otvetstvennye professionaly» i «razborchivye klienty»: izmenenija vo vzaimodejstvii medicinskih professionalov, gosudarstva i obshhestva. Social’naja dinamika i transformacija professional’nyh grupp v sovremennom obshhestve / Under ed. Mansurova VA. M.: Publishing House of the Institute of Sociology RAS, 2007; 81-106. (In Russ.)]

3. Бородулин БЕ, Бородулина ЕА. Дифференциальная диагностика поствакцинальной и инфекционной туберкулиновой аллергии у детей с атопическими заболеваниями. Проблемы туберкулеза и болезней легких. 2006; 1: 9. [Borodulin B.E., Borodulina E.A. Differencial’naya diagnostika postvakcinal’noj i infekcionnoj tuberkulinovoj allergii u detej s atopicheskimi zabolevaniyami. Problemy tuberkuleza i boleznej legkih. 2006; 1: 9. (In Russ.)]

4. Бородулина ЕА, Амосова ЕА, Бородулин БЕ, Галилей МВ. Вопросы туберкулинодиагностики у детей в современных условиях. Вопросы современной педиатрии. 2010; (1):70–74. [Borodulina EA, Amosova EA, Borodulin BE, Galilej MV. Voprosy tuberkulinodiagnostiki u detej v sovremennyh usloviyah Voprosy sovremennoj pediatrii. 2010; (1):70–74. (In Russ.)]

5. Лозовская МЭ, Васильева ЕБ, Клочкова ЛВ, Яровая ЮА, Степанов ГА. Новый вектор в преподавании фтизиатрии студентам-педиатрам. Туберкулез и болезни легких. 2019; 97 (5): 73–74. [Lozovskaja MJe, Vasil’eva EB, Klochkova LV, Jarovaja JuA, Stepanov GA. Novyj vektor v prepodavanii ftiziatrii studentam-pediatram. Tuberculosis and lung diseases. 2019; 97 (5): 73–74. (In Russ.)]

6. Мякишева ТВ, Рашкевич ЕЕ, Фролова ЮВ, Василевская ОВ, Колобанова АА. Междисциплинарный подход к преподаванию фтизиатрии на лечебном и педиатрическом факультетах. Смоленский медицинский альманах. 2017; 2: 95–99. [Mjakisheva TV, Rashkevich EE, Frolova JuV, Vasilevskaja OV, Kolobanova AA. Mezhdisciplinarnyj podhod k prepodavaniju ftiziatrii na lechebnom i pediatricheskom fakul’tetah. Smolensk medical almanac. 2017; 2: 95–99. (In Russ.)]

7. Павлов ВН, Цыглин АА. Модернизация высшего образования посредством внедрения современных инновационных технологий. Медицинское образование и вузовская наука. 2015; 1(7): 84–86. [Pavlov VN, Cyglin AA. Modernizacija vysshego obrazovanija posredstvom vnedrenija sovremennyh innovacionnyh tehnologij. Medical education and university science. 2015; 1(7): 84–86. (In Russ.)]

8. Поддубная ЛВ, Зырянова ТВ, Шилова ЕП, Кононенко ВГ. Преподавание фтизиатрии на педиатрическом факультете. Медицина и образование в Сибири. 2015;5:12. [Poddubnaja LV, Zyrjanova TV, Shilova EP, Kononenko VG. Prepodavanie ftiziatrii na pediatricheskom fakul’tete. Medicine and education in Siberia. 2015;5:12. (In Russ.)]

9. Филинюк ОВ, Колоколова ОВ, Буйнова ЛН, Кабанец НН, Янова ГВ, Земляная НА. Современные подходы к преподаванию фтизиатрии в условиях внедрения ФГОС ВО. Туберкулез и болезни легких. 2017; 95 (4): 52–57. [Filinjuk OV, Kolokolova OV, Bujnova LN, Kabanec NN, Janova GV, Zemljanaja NA. Sovremennye podhody k prepodavaniju ftiziatrii v uslovijah vnedrenija FGOS VO. Tuberculosis and lung diseases. 2017; 95 (4): 52–57. (In Russ.)]

10. Borodulina E, Kudlay D, Vlasova B, Kuznetsova A. Potential use of in vitro tests in the diagnosis of tuberculosis (literature review) Medical Alliance. 2021; 9 (2): 15–21.

11. Никифоров ВВ., Суранова ТГ, Чернобровкина ТЯ, Янковская ЯД, Бурова СВ. Новая коронавирусная инфекция (Covid-19): клинико-эпидемиологические аспекты. Архивъ внутренней медицины.2020; 10 (2): 87–93. [Nikiforov VV, Suranova TG, Chernobrovkina TYa., Yankovskaya YaD, Burova SV. Novaya koronavirusnaya infekciya (Covid-19): kliniko-epidemiologicheskie aspekty. Arhiv” vnutrennej mediciny. 2020; 10 (2): 87–93. (In Russ.)]

12. Попова СВ, Климова ТН. Достоинства и недостатки дистанционного образования. Актуальные вопросы современной науки: теория, технология и практика: сб. статей по матер. II Междунар. науч.-практ. конф. Уфа, 2020; С. 249. [Popova SV, Klimova TN. Dostoinstva i nedostatki distancionnogo obrazovaniya. Aktual’nye voprosy sovremennoj nauki: teoriya, tekhnologiya i praktika: sb. statej po mater. II Mezhdunar. nauch.-prakt. konf. Ufa, 2020; S. 249. (In Russ.)]

13. Аванесов ВС. Теория и практика педагогических измерений (материалы публикаций). Подготовлено ЦТ и МКО УГТУ-УПИ. 2005; С. 10–85. [Avanesov V.S. Teorija i praktika pedagogicheskih izmerenij (materials of publications). Prepared by the CT and MCO UGTU-UPI. 2005; P. 10–85. (In Russ.)]

14. Алексеева АЮ, Балкизов ЗЗ. Медицинское образование в период пандемии covid-19: проблемы и пути решения. Медицинское образование и профессиональное развитие. 2020; 11 (2): 8–24. [Alekseeva AYu, Balkizov ZZ. Medicinskoe obrazovanie v period pandemii covid-19: problemy i puti resheniya. Medicinskoe obrazovanie i professional’noe razvitie. 2020; 11 (2): 8–24. (In Russ.)]

15. Приказ Министерства науки и высшего образования РФ от 14 марта 2020 г. № 397 «Об организации образовательной деятельности в организациях, реализующих образовательные программы высшего образования и соответствующие дополнительные профессиональные программы, в условиях предупреждения распространения новой коронавирусной инфекции на территории Российской Федерации» [Электронный ресурс] URL: https://minobrnauki.gov.ru/ru/documents/card/?id_4=1064. [Prikaz Ministerstva nauki i vysshego obrazovaniya RF ot 14 marta 2020 g. № 397 «Ob organizacii obrazovatel’noj deyatel’nosti v organizaciyah, realizuyushchih obrazovatel’nye programmy vysshego obrazovaniya i sootvetstvuyushchie dopolnitel’nye professional’nye programmy, v usloviyah preduprezhdeniya rasprostraneniya novoj koronavirusnoj infekcii na territorii Rossijskoj Federacii» URL: https://minobrnauki.gov.ru/ru/documents/card/?id_4=1064. (In Russ.)]

16. Российская Федерация. Законы. Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон Российской Федерации от 29 декабря 2012 г.: принят Государственной Думой 21 декабря 2012 года: одобрен Советом Федерации 26 декабря 2012 года. Российская газета. 2012; № 303 (5976). [Rossijskaya Federaciya. Zakony. Ob obrazovanii v Rossijskoj Federacii: Federal’nyj zakon Rossijskoj Federacii ot 29 dekabrya 2012 g.: prinyat Gosudarstvennoj Dumoj 21 dekabrya 2012 goda: odobren Sovetom Federacii 26 dekabrya 2012 goda. Rossijskaya gazeta. 2012; № 303 (5976). (In Russ.)]

17. Askildsen JE, Holmas TH. Wage policy in the health care sector: a panel data analysis of nurses’ labour supply. Health Economics, 2003, 12(9): 705–719.

18. Taylor D, Grant J, Hamdy H, Grant L et al. Transformation to learning from a distance. Med Ed Publish. 2020; 9 (1): 76. https://doi.org/10.15694/mep.2020.000076.1

19. Амлаев КР, Кошель ВИ, Ходжаян АБ, Агранович НВ, Койчуева СМ, Ветрова ИН, Знаменская СВ. Медицинский вуз в условиях пандемии COVID-19: новые вызовы и выученные уроки. Медицинское образование и профессиональное развитие. 2020; 11 (3): 176–184. [Amlaev KR, Koshel’ VI, Hodzhayan AB, Agranovich NV, Kojchueva SM, Vetrova IN, Znamenskaya SV. Medicinskij vuz v usloviyah pandemii COVID-19: novye vyzovy i vyuchennye uroki. Medicinskoe obrazovanie i professional’noe razvitie. 2020; 11 (3): 176–184. (In Russ.)]

20. Амосова ЕА, Бородулин БЕ, Вдоушкина ЕС, Калинкин АВ, Ахмерова ТЕ, Еременко ЕП. Формирование принципов преподавания фтизиатрии в эволюционном аспекте до периода эпидемии COVID-19. Медсестра. 2021;1: 38–45. [Amosova EA, Borodulin BE, Vdoushkina ES, Kalinkin AV, Ahmerova TE, Eremenko EP. Formirovanie principov prepodavaniya ftiziatrii v evolyucionnom aspekte do perioda epidemii COVID-19. Medsestra. 2021;1: 38–45. (In Russ.)]

21. Амосова ЕА, Бородулина ЕА, Бородулин БЕ, Ахмерова ТЕ, Еременко ЕП. Особенности преподавания дисциплины «фтизиатрия» у студентов педиатрического факультета. В сборнике: Практико-ориентированный подход в подготовке специалистов медицинского вуза: актуальные проблемы и пути их решения. Сборник научных статей: электронный ресурс. Самара, 2018; С. 16–19. [Amosova EA, Borodulina EA, Borodulin BE, Ahmerova TE, Eremenko EP. Osobennosti prepodavanija discipliny «ftiziatrija» u studentov pediatricheskogo fakul’teta. In the collection: A practice-oriented approach to the training of medical university specialists: current problems and solutions. Collection of scientific articles: electronic resource. Samara, 2018. S. 16–19. (In Russ.)]

22. Демцура СС. Реформа российского образования и судьба высшей школы. Социум и власть. 2017; 55 (4): 43–48. [Demcura SS. Reforma rossijskogo obrazovanija i sud’ba vysshej shkoly. Society and power. 2017; 55 (4): 43–48. (In Russ.)]

23. Дьяченко ВГ, Дьяченко СВ. Стандартизация высшего медицинского образования, производственный контекст. Вестник общественного здоровья и здравоохранения Дальнего Востока России. 2017; 1 (26): 2–24. [D’jachenko VG, D’jachenko SV. Standartizacija vysshego medicinskogo obrazovanija, proizvodstvennyj kontekst. Bulletin of public health and healthcare of the Far East of Russia. 2017; 1 (26): 2–24. (In Russ.)]

24. Кудрявцев В, Сидоров П. Высшее медицинское образование в России и США: Две концепции обучения одной профессии. Высшее образование в России. 1995;2:167–172. [Kudrjavcev V, Sidorov P. Vysshee medicinskoe obrazovanie v Rossii i SShA: Dve koncepcii obuchenija odnoj professii. Higher education in Russia. 1995;2:167–172. (In Russ.)]

25. Леванов ВМ, Перевезенцев ЕА, Гаврилова АН. Дистанционное образование в медицинском вузе в период пандемии covid-19: первый опыт глазами студентов. Журнал телемедицины и электронного здравоохранения. 2020; 6 (2): 3–9. [Levanov VM, Perevezencev EA, Gavrilova AN. Distancionnoe obrazovanie v medicinskom vuze v period pandemii covid-19: pervyj opyt glazami studentov. Zhurnal telemediciny i elektronnogo zdravoohraneniya. 2020; 6 (2): 3–9. (In Russ.)]

26. Лозовская МЭ, Васильева ЕБ, Клочкова ЛВ. Актуальные проблемы преподавания фтизиатрии студентам педиатрического факультета. Туберкулез и болезни легких. 2015; 7: 86–87. [Lozovskaja MJe, Vasil’eva EB, Klochkova LV. Aktual’nye problemy prepodavanija ftiziatrii studentam pediatricheskogo fakul’teta. Tuberculosis and lung diseases. 2015; 7: 86–87. (In Russ.)]

27. Шешукова СД, Железнов ЛМ, Ашихмин СП. Опыт повышения качества образования через реализацию проекта «Бережливый Вуз». Опыт применения симуляционных технологий в обучении применения инструментов бережливого производства в медицинской практике. Оренбургский медицинский вестник, том VI, 2018; 4(24): 74–79. [Sheshukova SD, Zheleznov LM, Ashihmin SP. Opyt povyshenija kachestva obrazovanija cherez realizaciju proekta «Berezhlivyj Vuz». Opyt primenenija simuljacionnyh tehnologij v obuchenii primenenija instrumentov berezhlivogo proizvodstva v medicinskoj praktike. Orenburg Medical Bulletin. Vol. VI, 2018; 4(24): 74–79. (In Russ.)]

28. Стогова НА. Философские основания формирования клинического мышления врача в преподавании фтизиатрии. Научно-медицинский вестник Центрального Черноземья. 2015;60: 39–43. [Stogova NA. Filosofskie osnovanija formirovanija klinicheskogo myshlenija vracha v prepodavanii ftiziatrii. Scientific and Medical Bulletin of the Central Black Earth Region. 2015;60: 39–43. (In Russ.)]

29. Бородулина ЕА, Ахмерова ТЕ, Еременко ЕС, Амосова ЕА, Титугина АЮ. Особенности диагностики туберкулеза у детей при применении пробы Диаскинтест. Эпидемиология и вакцинопрофилактика. 2014; 6(79): 51–55. [Borodulina EA, Ahmerova TE, Eremenko ES, Amosova EA, Titugina AYu. Osobennosti diagnostiki tuberkuleza u detej pri primenenii proby Diaskintest. Epidemiologiya i vakcinoprofilaktika. 2014; 6(79): 51–55. (In Russ.)]

Citation

Eremenko EP, Kalinkin AV, Borodulin BE, Amosova EA, Vdoushkina ES, Akhmerova TE. Questions of immunodiagnostics in the teaching of phthisiology for students of the pediatric faculty. Allergology and Immunology in Pediatrics. 2021;4:20–28. (In Russ.) https://doi.org/10.53529/2500-1175-2021-4-20-28

For correspondence:

Ekaterina P. Eremenko

associate Professor of the Department of Phthisiology and Pulmonology of the «Samara SMU» of the Ministry of Health of the Russia Federation, Candidate of Medical Sciences

ORCID logo   0000-0001-5909-4070
map marker alt icon   89 Chapaevskaya str., 443099, Samara, Russia
smt1 email icon   eremenko.ep@mail.ru

Сonflict of interest:

There is no conflict of interest

Source of funding:

There is no source of funding

ALLERGOLOGY and IMMUNOLOGY in PEDIATRICS